PRIMJENA PRAVILA ZA IZBJEGAVANJE SUDARA NA MORU (3/3 DIO)

PRIMJENA PRAVILA ZA IZBJEGAVANJE SUDARA NA MORU (3/3 DIO)

 

ZVUČNI I SVJETLOSNI SIGNALI

Svaki brod koji čuje zvučni signal za maglu drugog broda ili radarom otkrije prisutnost broda  iz smjera za koji smatra da je ispred subočice, ili koji ne može izbjeći opasne blizine s drugim brodom koji mu je subočice, mora pravodobno poduzeti radnje za izbjegavanje sudara. Svakako, treba izbjegavati promjenu kursa u lijevo, odnosno, kada god je to moguće treba skretati udesno, osim ako ga se pretječe.

Svaki se brod mora stalno kretati sigurnosnom brzinom kako bi se mogla poduzeti pravilna i djelotvorna radnja da se spriječi sudar te da bi se brod mogao zaustaviti na odgovarajućoj udaljenosti prema prevladavajućim okolnostima i stanju vidljivosti i mora. (iz Pravila 2., 6., i 19.)

 

Definicije  (iz Pravila 32. i 34.)

 

  1. Riječ “zviždaljka” označava svaku napravu za zvučnu signalizaciju s kojom se mogu proizvoditi zvučni signali propisani ovim pravilima.
  2. Izraz “kratki zvižduk” znači zvuk koji traje oko jednu sekundu. ( . )
  3. Izraz “dugi zvižduk” znači zvuk koji traje oko četiri do šest sekundi. ( _ )

 

Oprema za zvučne signale (iz Pravila 33.)

 

  1. Brod dug 12m ili više mora imati zviždaljku i zvono, a brod dug 100m ili više mora, osim toga imati i gong, čiji se ton i zvuk ne mogu zamijeniti tonom i zvukom zvona. Zvono ili gong ili oboje, mogu se zamijeniti drugom opremom s odgovarajućom osobinom zvuka, uz uvjet da je uvijek moguće proizvesti propisane zvučne signale ručno.
  2. Brod kraći od 12m nije obvezan imati naprave za zvučnu signalizaciju propisanu u točki a) ovoga pravila, ali tada mora imati neko drugo sredstvo za davanje djelotvornog zvučnog signala

 

 

SIGNALI ZA MANEVAR I SIGNALI UPOZORENJA (iz Pravila 34.)

Svaki brod može signale zviždaljkom  nadopuniti  svjetlosnim signalima, prikladno ponovljenima, dok se ne obavi manevar.

Kratki zvuk(ovi) ili svjetlosni signal(i) daje se jedino u situaciji kada su brodovi na vidiku jedan drugoga, a ne u situaciji ograničene vidljivosti.

Kad su brodovi na vidiku jedan drugome, a brod na mehanički pogon manevrira na način kako je to određeno ovim pravilima, mora namjeravani manevar označiti signalima zviždaljkom (iz Pravila 34.):

 

( . )                     jedan kratki zvižduk (bljesak) označava “Skrećem na desno”

( . . )                   dva kratka zvižduka (bljeska) označava “Skrećem na lijevo”

( . . . )                 tri kratka zvižduka (bljeska) označava “Moji strojevi voze krmom”

( . . . . . )            pet kratkih zvižduka (bljesaka) označava „opasnost“ ; kad iz bilo kojih razloga jedan od brodova ne razumije nakane ili postupke drugoga  ili sumnja da drugi brod poduzima dostatnu radnju za izbjegavanje sudara

( _  )                  jedan dugi zvižduk označava „nepregledna okuka“;  brod koji se približava okuci ili dijelu kanala ili plovnoga puta gdje drugi brod može biti zaklonjen nekom zaprekom, mora se oglasiti jednim dugim zviždukom; svaki drugi brod koji nadolazi okuci ili je zaklonjen zaprekom, a čuo je taj signal mora odgovoriti jednim dugim zviždukom

Kad brodovi vide jedan drugoga u uskom kanalu ili plovnom putu brod koji namjerava pretjecati drugi brod mora pokazati svoju nakanu signalima zviždaljkom :

( _ _  . )              dva duga zvižduka popraćena jednim kratkim označava“Namjeravam vas prestignuti s vaše desne strane”

( _ _ . . )             dva duga zvižduka popraćena s dva kratka značava “Namjeravam vas prestignuti s vaše lijeve strane”

Brod koji se prestiže mora pokazati svoje slaganje signalom zviždaljkom:

( _ . _ . )             jedan dugi, jedan kratki, jedan dugi i jedan kratki zvižduk označava „Slažem se s najavljenim manevrom pretjecanja“

 

 

 

ZVUČNI SIGNALI PRI SMANJENOJ VIDLJIVOSTI (iz Pravila 35.)

U području ili blizu područja smanjene vidljivosti, bilo danju ili noću, signali koji su propisani ovim pravilom i koji se moraju davati jesu:

( _ )                 jedan dugi zvižduk u vremenskim razmacima od najviše dvije minute; brod na mehanički pogon kada se kreće kroz vodu

( _ _ )             dva uzastopna duga zvižduka u vremenskim razmacima od najviše dvije minute, odvojena intervalom od oko dvije sekunde; brod na mehanički pogon, kad plovi, ali je zaustavljen i ne kreće se kroz vodu

( _ . . )            jedan dugi popraćenim s dva kratka zvižduka u vremenskim razmacima od najviše dvije minute; brod koji ne može manevrirati, brod ograničene sposobnosti manevriranje, brod ograničen svojim gazom, jedrenjak, brod koji ribari i brod koji tegli ili potiskuje drugi brod

( _ . . . )          jedan dugi zvižduk popraćen s tri kratka u razmacima ne duljim od dvije minute; tegljeni brod ili ako se tegli više od jednog broda, samo posljednji brod u teglju ako ima posadu

( brzo zvoniti u zvono otprilike pet sekundi )         usidreni brod; u vremenskim razmacima od najviše jedne minute

( . _ . )            jedan kratki, jedan dugi, jedan kratki zvižduk; usidreni brod (alternativni signal) da bi skrenuo pozornost na svoj položaj i izbjegavanje mogućeg sudara s brodom koji mu se približava

( brzo zvoniti u zvono otprilike pet sekundi  i odmah nakon toga zvonjenja  na krmenom dijelu broda brzo udarati u gong  u trajanju od oko pet sekundi )            usidreni brod duži od 100m; u vremenskim razmacima od najviše jedne minute

( po tri odijeljena i izrazita udarca u zvono prije i poslije brzog zvonjenja u trajanju od pet sekundi )       nasukani brod u vremenskim razmacima od najviše jedne minute

( . . . . )            četiri kratka zvižduka; peljarski brod može davati signal za raspoznavanje

 

 

Ovi članci o Primjeni pravila za izbjegavnje sudara na moru (1-3) predstavljaju samo pregled istih Pravila i nisu Pravila u cjelini.

Citirani brojevi pojedinih pravila samo su izvadci iz istih te ovi članci nisu zamjena za aktualna Pravila za izbjegavanje sudara na moru.

 

Kontaktiraj nas!

Saznaj više o Sea Master Class nautičkim tečajevima

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

PRIJAVI SE i preuzmi poglavlje Priručnika za voditelja brodice

Dogodila se greška - pokušajte opet.
Vaši podaci su poslani - provjerite svoj e-mail pretinac.

adresa: 10000 Zagreb, Jezerska ulica 12. 

Tečajevi za voditelja brodice - Sea Master Class
1€ = 7.53450 kn