PRIMJENA PRAVILA ZA IZBJEGAVANJE SUDARA NA MORU (2/3 DIO)
BRODSKA SVJETLA I DNEVNE OZNAKE
Brodska svjetla i dnevne oznake dio su Pravila za izbjegavanje sudara na moru. Mora im se udovoljavati u svim vremenskim uvjetima.
Pravila koja se odnose na svjetla moraju se primjenjivati od zalaska do izlaska sunca odnosno za slabe vidljivosti i za to se vrijeme ne smiju pokazivati druga svjetla.
Pravila koja se odnose na dnevne znakove moraju se poštivati danju.
Definicije (iz Pravila 21.)
a) “Jarbolno svjetlo” znači bijelo svjetlo koje stalno svijetli u luku obzora od 225°, postavljeno u uzdužnici broda, i tako učvršćeno da se svjetlost vidi od središnjice pramca do 22,5° iza subočice na obje strane broda.
b) “Bočna svjetla” znače zeleno svjetlo na desnom boku i crveno svjetlo na lijevom boku, postavljena tako da svako od njih stalno svijetli u luku obzorja od 112,5°, i tako učvršćena da se svjetlost vidi od središnjice pramca do 22,5° iza subočice na odgovarajućem boku broda. Brodovi kraći od 20m smiju bočna svjetla nositi u jednoj kombiniranoj svjetiljci postavljenoj u ravnini središnjice broda.
c) “Krmeno svjetlo” znači bijelo svjetlo koje stalno svijetli u luku obzorja od 135°, postavljeno što je moguće bliže krmi, i tako učvršćeno da se svjetlo vidi u luku obzorja od 67,5° gledano od središnjice krme na svaku stranu.
d) “Svjetlo za tegljenje” znači žuto svjetlo istih osobina kao “krmeno svjetlo”, određeno točkom c) ovog pravila.
e) “Svjetlo vidljivo sa svih strana” znači svjetlo koje stalno svijetli u luku obzorja od 360° tj. vidi se sa svih strana.
f) “Bljeskajuće svjetlo” znači svjetlo koje bljeska u pravilnim razmacima, s čestoćom od 120 bljesaka u minuti ili više.
Brodovi na mehanički pogon (Pravilo 23.)
Brod na mehanički pogon kad plovi, mora isticati :
- jarbolno svjetlo na prednjem dijelu broda,
- drugo jarbolno svjetlo iza i iznad prvog; brod kraći od 50m nije obvezan isticati drugo jarbolno svjetlo, ali to smije činiti;
- bočna svjetla,
- krmeno svjetlo
Brod na mehanički pogon kraći od 12m, umjesto svjetala propisanih točkom a) ovog pravila, smije isticati:
- bijelo svjetlo vidljivo sa svih strana obzorja i bočna svjetla.
Brod na mehanički pogon kraći od 7m, čija je najveća brzina ne prelazi 7 čv, umjesto svjetala određenih u točki a) ovog pravila, smije isticati:
- bijelo svjetlo vidljivo sa svih strana, a ako je moguće i bočna svjetla
Brod na mehanički pogon duži od 50m u plovidbi (Pravilo 23.)
Brod na mehanički pogon kraći od 50m u plovidbi (Pravilo 23.)
Brodica na mehanički pogon kraća od 12m u plovidbi (Pravilo 23.)
Brodica na mehanički pogon kraća od 7m u plovidbi (Pravilo 23.)
Tegljač kraći od 50m koji tegli tegalj duži od 200m (Pravilo 24.)
Tegljač kraći od 50m koji tegli tegalj kraći od 200m (Pravilo 24.)
Tegljeni brod ili objekt u teglju dužem od 200m (Pravilo 24.)
Jedrenjaci kad plove i brodovi na vesla (Pravilo 25.)
1. Jedrenjak kad plovi, mora isticati:
- bočna svjetla,
- krmeno svjetlo.
2. Na jedrenjacima kraćim od 20m svjetla propisana točkom 1. ovog pravila mogu se kombinirati u jednoj svjetiljci, koju treba postaviti na vrh ili blizu vrha jarbola gdje se svjetlo najbolje može vidjeti.
Brod na vesla može pokazivati svjetla za jedrenjake propisane u odredbama ovoga Pravila, ali ako to ne čini, mora držati pri ruci spremnu električnu džepnu svjetiljku ili upaljenu svjetiljku koja daje bijelu svjetlost i koju mora pokazati dovoljno na vrijeme da se izbjegne sudar.
Jedrenjak kraći od 20m i brodica na vesla (Pravilo 25.)
Ribarica kraća od 50m koja koćari (lijevo – kreće se kroz vodu, desno – ne kreće se kroz vodu) (Pravilo 26.)
Ribarica duža od 50m koja koćari – kreće se kroz vodu (Pravilo 26.)
Ribarica duža od 50m koja koćari – ne kreće se kroz vodu (Pravilo 26.)
Ribarica kraća od 50m koja ne koćari – kreće se kroz vodu (Pravilo 26.)
Ribarica kraća od 50m koja ne koćari – ne kreće se kroz vodu (Pravilo 26.)
U slučaju ribarice koje ne koćari, ako se ispuštena naprava za ribarenje proteže vodoravno više od 150 metara od broda, mora u smjeru pružanja naprave pokazivati jedno bijelo kružno svjetlo ili stožac okrenut vrhom prema gore.
Brod koji ne može manevrirati – kreće se kroz vodu (Pravilo 27.)
Brod koji ne može manevrirati – ne kreće se kroz vodu (Pravilo 27.)
Brod ograničene sposobnosti manevriranja kraći od 50m – kreće se kroz vodu (Pravilo 27.)
Brod ograničene sposobnosti manevriranja kraći od 50m – usidren (Pravilo 27.)
Brod ograničene sposobnosti manevriranja duži od 50m – kreće se kroz vodu, zauzet jaružanjem ili podvodnim radovima ima zapreku za prolaz sa svoje desne strane (Pravilo 27.)
Brod ograničene sposobnosti manevriranja – ne kreće se kroz vodu, zauzet jaružanjem ili podvodnim radovima ima zapreku za prolaz sa svoje desne strane (Pravilo 27.)
Brod ograničen svojim gazom duži od 50m (Pravilo 28.)
Peljarski brod u plovidbi (Pravilo 29.)
Peljarski brod kraći od 50m – usidren (Pravilo 29.)
Brod kraći od 50m – usidren (Pravilo 30.)
Brod duži od 100m – usidren s upaljenim radnim svjetlima na palubi (Pravilo 30.)
Nasukani brod kraći od 50m (Pravilo 30.)
Nasukani brod duži od 50m (Pravilo 30.)
U posljednjem nastavku Primjene pravila za izbjegavanje sudara na moru govoriti ćemo o zvučnim signalima pri manevriranju brodicama i u uvjetima smanjene vidljivosti.